Teambuilding je zážitkové vzdělávání

 

Výraz TeamBuilding je složen z anglických slov team (tým) a building (budování). Používá se anglický originál, obvykle se nepřekládá. Teambuilding je jedna z metod vzdělávání mimo pracoviště. Teambuilding je typ zážitkového vzdělávání zaměřený na tvorbu nebo rozvoj týmu, týmové spolupráce a trénování důležitých týmových schopností a dovedností, jako je komunikace, týmová spolupráce či společné překonávání překážek a týmové hledání efektivních řešení jednotlivých problémů.  Pojem TeamBuilding (někdy též Team building) je složen z anglických slov team (tým) a building (budování). Používá se anglický originál, obvykle se nepřekládá. Teambuildingový program je stále častěji součástí zasedání a konferencí v mnoha firmách. Podle výzkumů mají teambuildingové aktivity pozitivní dopad na výsledky zaměstnanců, ale až třetina z nich teambuilding vyloženě nesnáší. Proto vám přinášíme pár ověřených tipů pro úspěšnost dalšího setkání.

Teambuilding je typ zážitkového – vzdělávání zaměřený na tvorbu nebo rozvoj týmu, týmové spolupráce a trénování důležitých týmových schopností a dovedností, jako je komunikace, týmová spolupráce či společné překonávání překážek a týmové hledání efektivních řešení jednotlivých problémů. Mezi další cíle teambuildingových programů patří vzájemné hlubší poznání členů pracovní skupiny, stmelení týmu a posílení týmového ducha. Teambuilding se obvykle provádí formou vzdělávání mimo pracoviště, obvykle jako outdoor training – soubor na sebe navazujících, převážně venkovních aktivit, probíhajících většinou v přírodě, mimo pracoviště. Je možné jej ale provádět i v indoor formě. Teambuilding pořádejte mimo pracoviště a nejlépe venku. Zaměstnanci se poznají z jiného úhlu pohledu a v jiném světle. Spolupracovníci se jinak znají jen z kanceláře, porad a obchodních jednání, mnozí komunikují jen telefonicky nebo elektronicky. Díky teambuildingu se nadřízení a podřízení setkají „na stejné úrovni“. Důraz se klade také na dynamiku a uvědomění si role. Trendem poslední doby jsou především zážitkové firemní akce. Pokud možno, co nejvíce adrenalinové zábavy spojené s následnou relaxační činností. Co však platí jinde, nemusí platit na vaše lidi.

 

     1) Stmelení kolektivu
Jednou z největších výhod správně vedeného teambuildingu je skutečnost, že se zaměstnanci lépe poznají mezi sebou. Jednotliví účastníci mají možnost vidět své kolegy i jinde a jinak než v často nervózním prostředí kanceláře. Teambuilding vedený profesionály může vyřešit řadu animozit a problémů uvnitř kolektivu a vytvořit pevnější vazby.

     2) Určení rolí
V teambuildingové hře každý zastává určitou roli, potřebnou pro dosažení cíle. V rámci takové hry se tak aktéři učí respektovat role svých kolegů a zároveň je propojovat s rolemi vlastními, což ve výsledku jednoznačně povede k větší efektivitě práce.

     3) Poznání silných a slabých stránek členů týmu
Obzvlášť u pracovních kolektivů, které se zakládají nově nebo se reorganizují, je důležité poznat, jak jednotlivci reagují na vzniklé situace, jak přemýšlejí a jak se v rámci týmu chovají – a právě to je možné „nanečisto“ otestovat díky teambuildingu.

     4) Návyk společné komunikace
V době, kdy se většina problémů řeší e-mailovou nebo telefonickou komunikací, je potřeba podporovat členy týmu i v osobním kontaktu. Debatovat o nenadálých problémech i dlouhodobých cílech tváří v tvář přináší do týmu efektivitu i souhru při rozhodování. Teambuilding může toto chování pomoct nastartovat.

     5) Benefit pro členy týmu
Pokud pro teambuilding zvolíte vhodnou formu, která bude členy vašeho týmu bavit a zároveň posílí jejich sebevědomí, budou ho vnímat pozitivně a přijmou ho jako vítaný prostředek k vlastnímu růstu i ke zlepšení vztahů na pracovišti.

Při teambuildingu se uplatňují – metody zážitkového vzdělávání (učení se z důsledků vlastního jednání – viz Kolbův cyklus učení (Kolb’s Learning Cycle)). Využití Teambuildingu v praxi: Teambuilding je v praxi využíván vedením organizací, podniků apod. pro zlepšení týmového výkonu zaměstnanců, zvýšení komunikace a dynamiky pracovních týmů, uvědomění si role jednotlivých zaměstnanců v pracovním týmu a zlepšení pracovních i mezilidských vztahů na pracovišti. Především zvýšení komunikace a aktivního jednání pracovních týmů nebo jednotlivce. Přínosem je tvůrčích postupů formou intenzivního učení se ze zážitku. Rozpoznání silných a slabých míst týmu i jednotlivce. Motivace pracovníků a zvýšení produktivity a efektivní spolupráce týmu. Zařazení teambuildingových aktivit, stejně jako ostatní způsoby vzdělávání jsou zpravidla v odpovědnosti manažera lidských zdrojů (CHRO (Chief Human Resources Officer)).

 

Teambuilding by měl zaměstnance bavit, a to zejména tehdy, je-li naplánován na dobu nad rámec běžné pracovní docházky.

Teambuilding je považován za zcela zásadní aktivitu pro kolektiv lidí, kteří potřebují dosáhnout společných cílů. Formou hry a vzájemné podpory při plnění úkolů se členové týmu vzájemně lépe poznají a naučí se spolupracovat. Pojďme se podívat na důvody, proč byste výběru vhodného teambuildingu pro svůj tým měli věnovat pozornost.  Teambuilding je poměrně často realizovaný „benefit“ a to i díky aktuálnímu stavu ekonomiky. Firmy a její zaměstnanci se nyní potýkají se zvýšenou zátěží a často i s navyšováním počtu zaměstnanců. S tím je spojená potřeba podpořit vztahy a vazby směrem ke firmě, ale i mezi zaměstnanci. Podívejme se na to, jaké má dopady a co zohledňovat. Pro firmu se jedná o relativně nenáročnou a dostupnou aktivitu. A to i díky tomu, jakým způsobem s ní firmy pracují a jak ho realizují. Některé formou výletu, sportovními aktivitami, večírkem nebo kombinací.

Firmy ho vnímají jako rychlý – recept na problémy, které je trápí. V některých případech to může být nápomocné, ale určitě se nejedná o řešení. Teambuilding může být pro zaměstnance dobrý bonus, pokud je správně uchopený a zaměstnanci jsou tímto směrem nastaveni. Pokud ale se jedná pouze o jedinou aktivitu, kterou chce firma podpořit vztahy a komunikaci ve firmě tak se může snadno stát spíše katalyzátorem aktuálního stavu. Vždy záleží na konkrétní firmě, vztazích ve firmě a otevřené komunikaci mezi lidmi. Pokud toto nemáme, tak nemůžeme čekat, že sezvání skupiny lidí bude mít vždy pozitivní dopady.

Trénování týmových – schopností zábavnou formou, to by měla být hlavní myšlenka teambuildingu, ač se od ní realita často liší, ale k tomu se ještě dostaneme níže. Teambuilding by měl v první řadě stmelit kolektiv pracovníků, přimět je fungovat jako tým, ukázat jim, jak spolu komunikovat, jak spolupracovat a překonávat překážky. A to vše v prostředí, kde takříkajíc o nic nejde, tedy mimo pracoviště a ostrý provoz. Někdy se proto tato forma volí i jako školení komunikačních dovedností. Při činnostech, které jsou pro daný teambuilding zvoleny, by rovněž mělo dojít k navázání bližších (přátelských) vztahů v kolektivu a/nebo seznámení různých (nových) pracovníků a pracovních skupin.

Have a question?