Životní koučing a Life Coaching

 

Život je neustálá příležitost k růstu. Klade před nás přesně takové překážky, které potřebujeme, abychom v sobě objevili další schopnost, sílu nebo dovednost a abychom přidali další cennou zkušenost do našeho příběhu. Koučink je proces podporující hledání individuálních řešení a rozvoj člověka. Koučování vede ke zvýšení sebevědomí a využití osobního potenciálu. Můžeme ho chápat jako doprovázené uvědomění si vlastních cílů a nalezení cesty, jak skutečně naplnit své cíle. Koučování představuje způsob, jak najít řešení „na míru“, tedy řešení, které respektuje právě vaše možnosti a potřeby. Cíl koučinku vždy stanovuje koučovaný subjekt. Kouč při koučování klade otázky a vede koučovaného k hledání jeho vlastních a autentických odpovědí.

Co životní koučink doopravdy je – koučink (life coaching) není nijak regulován zákonem. Takže se jednoho rána můžete probudit a prohlásit se za kouče. Naštěstí existuje oborová organizace koučů s celosvětovým působením – International Coach Federation. Je nejuznávanější organizací, která dává koučování standardy, sleduje dodržování etického kodexu a certifikuje kouče. V této chvíli je celosvětově certifikováno cca. 30 000 tisíc koučů, z toho asi 100 v České republice. Kouč neléčí nemoci duše – od toho je tu psycholog. Ani neradí, co by měl člověk v konkrétních situacích dělat. Na to si najměte mentora nebo konzultanta. Kouč věří, že řešení každý může najít sám v sobě. Princip je v tom, že klientovi klade vhodné otázky, aby mu pomohl objevit zádrhele, které mu brání v cestě za úspěchem.

Vztah kouče (koučky) a koučovaného (koučované) – je vztahem rovnocenným (založeným na smlouvě). Koučové (koučky) nejsou v pozicích vševědoucích guru, kteří ví, jak poradit. Koučové (koučky) nezastávají ani role chytrých šéfů nebo těch, co umí „odblokovat“ problém prostřednictvím vnějšího zásahu či informací, které jsou pouze jim na základě jejich odborného vzdělání přístupny. Koučové jsou odpovědni za: proces (kladení dotazů podle správného schématu, který koučovaného posouvá) a profesionalitu (nepřekračování hranic, kvalitní příprava, cílené vzdělávání se v oblasti koučinku atd.). Za výsledek (realizaci změn ve svém životě) je odpovědný vždy koučovaný (koučovaná).

Koučink cílí na budoucnost – a nehledá kořeny problémů v minulosti. Koučink vede člověka k plnému využití jeho schopností, možností a potenciálu. Každý člověk je tím nejlepším odborníkem (odbornicí) na sebe sama. Koučovací otázky nás nutí uvažovat jinak, než je naše obvyklé myšlenkové schéma, posouvají naše hranice, odstraňují bariéry a nežádoucí postoje. Koučovací proces mocně posiluje naše sebevědomí a tvůrčí schopnosti. Kvalitně vedený koučink odstraňuje obětní princip, vede člověka k plnému přijetí odpovědnosti za svou situaci a ke zvýšení pocitu spokojenosti a vyrovnanosti. Koučink pomáhá nastolit životní rovnováhu. Myšlenky převádí v činy a pomocí akčních kroků dosahuje reálné životní změny.

V rámci koučovacího rozhovoru – se nepátrá po příčině toho, proč něco nejde. Během koučinku se nevytváří a nehledá schéma, proč, kdy a jak vznikl blok, chyba, problém… co všechno je špatně, a co je ještě hůř. Pro koučink není podstatný problém, ale jeho konstruktivní řešení. Prostřednictím koučinu lze řešit velmi široké spektrum zakázek (zlepšení výkonu, zvýšení pocitu spokojenosti, nalezení osobního talentu, zkvalitnění vztahů, vymanění se z bludného kruhu, prokrastinace, nastolení rovnováhy, posun schopností, eliminace strachu udělat změnu a mnoho dalšího). Velmi jednoduše řečeno by se dalo říct, že hranice koučinku leží tam, kde začíná území psychiatrie. Koučink neumí léčit psychiatrická onemocnění a nenahrazuje žádnou léčbu ani psychoterapii.

 

Při osobnostním koučinku vždy přichází koučovaný se svým konkrétním cílem. Při manažerském koučování je ale zadavatelem manažer, přičemž koučovaným je zaměstnanec.

 

Koučink je poměrně – moderní metoda založená na komunikaci mezi koučem a koučovaným, jejímž cílem je zkvalitnění života koučovaného člověka. Koučovat se může nechat každý, kdo je otevřený změně. Otevřenost změnám a touha něco ve svém životě měnit je základním předpokladem pro to, aby koučovaný dosáhl úspěchu. Výběr kouče je velmi důležitý. Dobrý kouč by měl mít schopnost motivovat ke změně a k novému úhlu pohledu přemýšlení, měl by být empatický a dobře se ovládat. Základem koučování je nedirektivní rovnocenný vztah mezi koučem a koučovaným. Tento vztah je založen na vzájemné důvěře, otevřenosti a upřímnosti.

Koučování pomáhá  – koučovanému si uvědomovat realitu života takovou jaká je, definovat si jeho cíle a rychleji a efektivněji jich dosahovat. Dosahování cílů a přání je však podmíněno přijetím odpovědnosti za myšlenky a činy. Koučování je komunikace, v jejímž průběhu 70% času hovoří koučovaný a 30% času kouč. Během komunikace kouč používá zjišťovací a konstruktivní otázky. To jsou otázky, na které nezná odpověď a domnívá se, že je nezná ani koučovaný. Nemůže ho tedy nikam vést. Naopak mu umožňuje a snaží se ho postrčit k tomu, aby odpověď na danou otázku vymyslel sám.

Koučink obohacuje – obě zúčastněné strany. Koučovanému se odhalují příčiny problému, nový pohled na situaci a nový svět možností. Nedílnou součástí je také zcela nový pohled a sebe sama, osobní růst a s ním spojený růst vlastního sebevědomí, ztráta obav a strachu, zbavení se stresu, porozumění vlastním emocím a schopnost s nimi lépe pracovat a schopnost vykročit ze zóny komfortu. V důsledku těchto nově nabitých schopností dochází ke zlepšení kvality života koučovaného v oblasti mezilidských vztahů, pracovního uplatnění, finančního zajištění, trávení volného času a zdraví.

Have a question?